SA cestovní ruch: Zločin, Covid a změna klimatu

A family of African elephants walk through the Addo Elephant National Park in South Africa’s Eastern Cape Province. Image: EPA-EFE/Jon Hrusa

Jihoafrický turistický průmysl otřásl vražda německého návštěvníka při pokusu o loupež. Tento vývoj vyústil v negativní mediální publicitu s potenciálně nepříznivým dopadem na image země jako bezpečné turistické destinace. To přichází v době, kdy se sektor zotavuje z ničivých dopadů pandemie Covid. Politický redaktor The Conversation Africa Thabo Leshilo se zeptal Kaitano Dube, odborníka na ekoturistiku, na místo cestovního ruchu v ekonomice Jižní Afriky..


Jak důležitý je cestovní ruch pro ekonomiku Jižní Afriky?

Cestovní ruch je zásadní pro socioekonomický rozvoj Jižní Afriky. Poskytuje četné výhody, včetně pracovních a podnikatelských příležitostí a tolik potřebných příjmů v cizí měně. Poskytuje také finanční prostředky na zachování přírodního dědictví země v několika chráněných oblastech.

V roce 2018, přímo přispělo odvětví cestovního ruchu 2,9 % hrubého domácího produktu (HDP) Jihoafrické republiky a 725 000 pracovních míst. Jeho nepřímý příspěvek přinesl podíl na 8,6 % HDP a 1,49 milionu pracovních míst. Zahraniční návštěvníci přímo utratili 82,5 miliardy R, což se rovná 9,2 % národního exportu – druhý nejvýznamnější exportní sektor. Místní turisté utratili dalších 9,49 miliardy R.

Jak se sektor rozrostl – před a po Covidu?

Jihoafrický turistický průmysl rostl stále v letech před vypuknutím Covidu v roce 2019. Toto odvětví je však zranitelné vůči vypuknutí nemocí, hospodářskému poklesu a dalším otřesům, jako jsou klimatické hrozby. To se projevilo během devastace 2018 „Den nula“ sucho v Kapském Městě.

Došlo k propadu v roce 2009 v důsledku 2008 globální finanční krize. Před pandemií Covidu činily příjezdy turistů asi 5,1 milionu. V roce 2020 se propadly na přibližně 2,4 milionu a poté dále klesly na přibližně 930 000 v roce 2021.

Propuknutí nemocí na kontinentu také nepříznivě ovlivnilo turistický sektor v okolí 2015 a v dalších obdobích v důsledku nepříznivé dopady eboly v Guineji, Sieře Leone a Libérii.

The 2015-2018 sucho v Kapském Městě také zpomalil růst cestovního ruchu v zemi, protože město je jedním z největších turistických uzlů.

Od druhé čtvrtletí roku 2022Ve srovnání se základním rokem 2019 se domácí trh cestovního ruchu zotavil o 139 %, což znamená 9 milionů domácích cest.

Jaké jsou hlavní hnací síly cestovního ruchu v Jižní Africe?

Bohaté kulturní a přírodní dědictví dělá ze země turistickou destinaci, kterou musíte navštívit. Divoká zvěř v 20 národních parků a 10 světového dědictví UNESCO stránky zajišťuje, že turisté mají z čeho vybírat.

Pobřeží je další dobírací kartou. A Jižní Afrika je vstupní branou do dalších afrických turistických destinací.

Nejvíce turistů, kteří do země přijíždějí, cestuje na dovolenou (40 %). Ostatní navštěvují přátele a příbuzné (36,9 %). Obchodní jednání, pobídky, konference a výstavy tvoří asi 8 % návštěvníků.

Před pandemií Covid pocházelo nejvíce afrických turistů ze Zimbabwe (1,1 milionu), Lesotha (827 000) a Mosambiku (681 530). The nejdůležitějších mezinárodních trzích mimo Afriku to byly USA (183 134), Německo (149 531) a Spojené království (220 830). Do 2. čtvrtletí roku 2022 vzrostly příjmy na domácím trhu cestovního ruchu na 24,4 miliardy R, což představuje růst o 294,4 % ve srovnání s rokem 2019, zatímco výdaje na mezinárodní trh cestovního ruchu klesly na 11,1 miliardy R, což představuje pokles o 36,4 %.

Jaké jsou hlavní hrozby pro cestovní ruch a jak je řešit?

Odvětví cestovního ruchu v Jižní Africe čelí mnoha hrozbám, ale nic, co by země nezvládla. Jak bylo uvedeno dříve, klimatická změna je existenční hrozbou.

The smrtící záplavy v KwaZulu-Natal provincie v roce 2022 také poškodila mezinárodní letiště a prázdninové domy a prodloužila uzavření pláží, což mělo dalekosáhlé důsledky pro obnovu cestovního ruchu v provincii a v zemi.

Choroby a pandemie zůstávají hrozbou. Následné otřesy Covidu lze vidět na rostoucí inflaci, vysoké úrokové sazby a strach z globální recese. Ty ohrožují udržitelnost cestovního ruchu v Jižní Africe.

Politická a sociální nestabilita v zemi, jak je vidět na častých masových protestech a xenofobii, ohrožuje příliv afrických turistů. Tady je jasný pokles příchozích ze zemí jako Zimbabwe a Lesotho, které se staly terčem protiimigrantské rétoriky některých politiků.

Takové nenávistné kampaně proti africkým zemím ohrožují přitažlivost Jižní Afriky jako cíle pro turisty z takových míst. Mezi další negativa patří nestabilita způsobená vnitřními boji v rámci vládnoucího Afrického národního kongresu – což mělo za následek smrtící července 2021 nepokoje. To kazí image a značku země.

Mezi další zásadní vyzyvatele patří dominové efekty ukrajinsko-ruské války. Vyvolalo to nejistotu, která poškodila globální turistický trh s důsledky pro jihoafrický cestovní ruch. Ty se mohou zhoršit a zhoršit vnitřními problémy, jako je energetická bezpečnost.

Jihoafrický turistický trh je poměrně odolný, ale otázka bezpečnosti turistů si zaslouží pozornost. Země je obecně vnímána jako riziková destinace vysoké úrovně kriminality.

Další obavy se týkají leteckého spojení poté, co několik leteckých společností kvůli tomu upadlo špatného hospodaření a pandemie Covid. Některé místní letecké společnosti byly pod správou nebo se dostaly do platební neschopnosti – včetně SA Express a Comair.

Mango, dceřiná společnost South African Airways, stále bojuje o návrat na nebesa po těžkém spálení peněz.

Není jasné, jaký dopad mají nové letecké společnosti jako např Lyfta expanze leteckých společností jako např SAAirlink, FlySAfair a Cemair bude mít na pohyb turistů po celé zemi.Konverzace

Kaitano Dubelektor managementu ekoturismu, Technická univerzita Vaal

Tento článek je znovu publikován z Konverzace pod licencí Creative Commons. Číst Původní článek.

Leave a Reply